GEPLAATST OP 27/07/2009 DOOR JESPER

Review: Overlord II

Na het grote succes van Overlord kondigde een van de weinige goede game development bedrijven in Nederland in augustus van vorig jaar een vervolg aan op deze titel. Er zat in de eerste Overlord nog wel een aantal storende puntjes, maar gelukkig heeft Triumph Studios zich niet volledig daarop gefocust en zit de game net als zijn voorganger vol met minions, slaven en humor.

Witch-boy van Nordberg

Aangezien de vorige Overlord in deel één bruut aan zijn einde kwam en het spel toch Overlord heet, ga je in dit spel aan de slag met een nieuwe Overlord. Deze Overlord begint zijn leven in een klein, hooggelegen dorpje genaamd Nordberg, als een jongen die bekend staat als de witch-boy. Je medebewoners hebben een hekel aan je en je wordt constant getreiterd, dus van hen moet je het niet hebben. De enige vriend die je hebt is een meisje genaamd Kelda, die je bij wijze van tutorial helpt om samen met je minions een paar pestkoppen aan te pakken.

Overlord II Screenshot: Witchboy

Alsof je het nog niet zwaar genoeg had word je door je dorp ook nog eens over de muren van de stad naar het leger van het “Glorious Empire” - het grote rijk in Overlord II, dat magie wil uitbannen - gesmeten, om vervolgens tijdens het onstappen door een Yeti in een ijskoud meertje te worden gegooid, waar je een paar jaar bevroren in vastzit.

Hoewel het de speelduur flink zou verlengen, worden deze paar jaar overgeslagen en blijkt het dat een stel minions je komen redden uit het ijs. Jij bent de enige Overlord die er nog is, en zodoende word je na een uurtje spelen in een flink harnas gehesen, en krijg je een grote bijl in je handen gedrukt.

Het echte werk

Als deze tutorial/inleidende verhaallijn af is, begint het echte werk. Net als in Overlord heb je de beschikking over een leger van minions, dat naarmate je vordert steeds groter mag worden. Ook qua abilities wijken je minions niet echt af van de minions in deel één, je hebt nog steeds de beschikking over bruine (melee), rode (vuurballengooiers en immuun voor vuur), groene (sneak-attacks en immuun voor gifgas) en blauwe (healen en zwemmen) minions. Gelukkig heeft Triumph Studios een functie specifiek veranderd ten opzichte van Overlord, en dat is de camera. Door een extra button in te drukken kan je in Overlord 2 de camera draaien, en het gebrek aan de mogelijkheid daartoe is toch een van de weinige dingen die echt vervelend waren in deel één.

Minion massacre

Hoewel je in het begin van de game nog wel redelijk wat met je Overlord aan het vechten bent, kom je er al snel achter dat het veel leuker is om een horde minions op je vijanden af te sturen en het spektakel te aanschouwen, dan er zelf op in te gaan lopen hakken. Je beschikt naast je wapens en je minions ook nog over de nodige magie, die vooral handig is wanneer je onschuldige burgers het leven wilt ontnemen of ze tot slaaf wilt maken.

Toch gebruik je je minions eigenlijk overal voor. Hoewel je 5 meter lang en 3 meter breed bent, kan je zelf helemaal niks optillen. Omdat dit soms toch echt van pas komt, moet je dit je kwaadaardige volgelingen laten doen. Het mooie is dan aan Overlord II, dat je minions ook altijd doen wat je wilt.

Overlord II Screenshot: Minions

Strategie

Hoewel het in eerste instantie lijkt alsof het alleen maar een knopje indrukken en afwachten is, komt er toch veel strategie bij het spel kijken. Zeker naar het einde van het spel toe wordt het steeds lastiger om vijanden te verslaan, en moet je ook steeds gecompliceerdere strategieen gaan toepassen. Dit zorgt ervoor dat het spel ook na 10 uur spelen nog steeds varierend is en je aandacht kan vasthouden.

Wat hier ook aan bijdraagt is het scala aan omgevingen waar je ingegooid wordt. Naast de prachtige sneeuwlandschappen en omgevingen die lijken op oude Maya-steden, heb je natuurlijk ook nog steeds je eigen hoofdkwartier waarin alles echt in de Overlord-stijl is. In dit hoofdkwartier heb je bijna een eigen stadje, waar je ook van alles kunt aanpassen. Zo kun je bijvoorbeeld bij de forge nieuwe armor maken, of kun je kaarsen neerzetten in je Private Quarters. Genoeg content die ook nog eens nuttig is voor de Overlord, om zo toch de game weer een extra dimensie te geven.

Grafisch is de game niet spectactulair, maar toch is alles wel netjes afgewerkt. Er zitten geen grove grafische fouten in, en de omgevingen vloeien netjes in elkaar over. Combineer dat met de animaties, die overigens wel een dikke voldoende krijgen, en je hebt een grafische vormgeving die solide, simpel en toch erg mooi is.

Overlord II Screenshot: Magie

Keuzes maken

In Overlord had je nog een beetje de keuze om redelijk “goed” te zijn, maar in Overlord II is die keuze volledig weg. Hier heb je de keuze uit evil en ongelooflijk evil, wat alleen maar bijdraagt aan de spelervaring. Je verdere keuzes in het spel hebben, ook al doen ze dat wel vermoeden, geen verdere invloed op de verhaallijn van de game, maar kunnen wel bijdragen aan nieuwe powers en abilities.

Naast de overvloedige hoeveelheid slechtheid die je kan uitoefenen, zit de game ook boordevol humor. De grappen die erin zitten zijn vaak origineel en niet erg oppervlakkig, wat de game absoluut tot een beter geheel maakt. Vooral de kreten die je minions roepen terwijl ze zeehondjes en konijnen aan het vernietigen zijn maken je regelmatig aan het lachen. Daarnaast bevatten ook de cutscenes de nodig porties humor.

Conclusie

Overlord II is eigenlijk een combinatie van Age of Empires, Pikmin en Lord of the Rings. De nodige strategie wordt gecombineerd met vette actie en de mogelijkheid om te heersen over je minions en mistresses. Dit zorgt voor een gameplay-ervaring die uniek, verslavend en origineel is, waardoor je toch flink wat uurtjes bezig zal zijn met deze game. Helaas zit de game op bepaalde momenten niet helemaal goed in elkaar, waardoor je gedwongen wordt om een vorige save te laden. De kleine minpuntjes daargelaten slaagt Overlord II er volledig in om het eerste deel succesvol op te volgen, qua verhaallijn, gameplay en grafische vormgeving.

Meer over Overlord II weten? Klik verder!