GEPLAATST OP 11/06/2009 DOOR JESPER


Minigames of volledige games?

Zo lang als er games bestaan, bestaan er minigames. Sterker nog, de eerste tien jaar waren games eigenlijk niets anders dan minigames. En hoewel volledige games eigenlijk altijd de meeste aandacht krijgen, maken minigames een belangrijk deel uit van de game-industrie. Wat was Wario Ware bijvoorbeeld geweest zonder minigames?

Van de grote collectie aan games die tegenwoordig worden uitgebracht, zijn de shooters eigenlijk de enige die vaak geen minigames hebben. Alle andere genres, platformers, action games, RPGs, in allemaal zitten kleine spelletjes verwerkt. Behalve in volle games, zijn minigames natuurlijk ook volop te spelen op internet. Tien-, zo niet honderdduizenden spelletjes-sites zijn er online, allemaal met een groot scala aan voornamelijk korte flash-games. Hoe komt het dat dit soort games zo verslavend kunnen zijn, en waarom is er zo'n groot publiek?

Waarschijnlijk doet bijna elke lezer van dit artikel het wel eens: even naar een spelletjes-site gaan en een potje Bomberman of een andere flash-game spelen. Voornamelijk in het laatste uur van de werkdag zijn dit soort sites een bekende bestemming. Je ziet het echter veel minder dat mensen dat laatste uurtje CoD of WoW gaan spelen. De volledige games zijn over het algemeen veel uitgebreider en “beter”, dus wat maakt Bomberman dan toch zo aanlokkelijk?

Een duidelijke reden hiervoor is natuurlijk: het is gratis. Waar de prijzen van volledige games kunnen oplopen tot 60, 70 euro, kost het spelen van een flash-game meestal niks. Ook zijn deze online-games vaak kort, en lenen ze zich er perfect voor om even kort gespeeld te worden. Daarnaast is het zo dat er, in wat voor game je ook zin hebt, wel een game te vinden is. Grote flash-games sites hebben al gauw een collectie van duizenden flash-games, verspreid over verschillende categorieen.

Linerider

Linerider: een zeer succesvolle flash-game

Dan rest ons natuurlijk nog de vraag: wat maakt minigames zo verslavend. Tetris en Bomberman zijn beiden eigenlijk redelijk onuitgebreidde games, en toch waren en zijn er veel mensen die de games elke dag een paar uur spelen. De verslavendheid van de games ligt hem in een simpel punt: de eenvoud van de games. De minigames waarvan de basis het meest eenvoudig is (PacMan, Tetris, Bejeweld), blijken ook het meest verslavend te zijn.

Waar volledige games zich richten op verhaallijn, graphics en physics, hoeft een minigame om het echt goed te doen slechts een paar eigenschappen bezitten: eenvoud, gebruiksvriendelijkheid en originaliteit. Dat laatste punt is echter wat het zo moeilijk maakt om een succesvol spel te maken. Dit is ook het probleem waar huidige developers van grote games tegenaan lopen: wat is nog nooit gedaan? Toen de game-industrie nog aan het begin van de weg stond, was er van alles nog niet gedaan. Originaliteit was eigenlijk veel makkelijker te bereiken dan dat het nu is (lees ook: “De toekomst van games”).

Hoewel de originele minigames nog steeds erg veel gespeeld worden, komen er nog steeds wel minigames bij die erg origineel zijn. Veel van deze games zijn ook gebaseerd op humor en plezier, dan op een echt spelervaring zoals je die bij games als Bioshock hebt. Games als “You have to burn the rope” en het bekende “Linerider” laten zien dat ook in de huidige industrie games nog origineel kunnen zijn, en ze zelfs qua basis geen kopieen hoeven te zijn van andere games.

You have to burn the rope

You have to burn the rope: een parodie op de final-boss fights in games

Volledige games overheersen nog altijd de game-markt, en dat zal wel altijd zo blijven. Minigames zijn simpelweg niet geschikt voor de verkoop maar voor “even tussendoor”, en dat is ook wat ze zo populair maakt. Kort, origineel en verslavend zijn de termen die passen bij de meest succesvolle minigames, en dat is precies tegenovergesteld aan de meeste full-retail games. Deze twee delen van de game-markt zitten in een goed evenwicht, en het is te hopen dat dat zo blijft.


Commentaar toevoegen

* Naam:
* Bericht:
Dit is geen spam




 
 
Fallout 3: Mothership Zeta launch trailer
Fallout 3: Mothership Zeta launch trailer
Assassins Creed II ComicCon presentatie
Assassins Creed II ComicCon presentatie